500 juta lagi

sekarang ini kalau jumpa siapa-siapa semua akan bercakap tentang. hye, engkau sudah kerja kah? ada kereta. bergaji berapa ribu-ribu. tapi tiada seorang pun yang akan bertanya engkau sudah bersedia untuk mati. sudah cukup bekalan dan segala simpanan untuk hari dunia abadi sana nanti. Hendak dapat seorang untuk beringat begini punya susah. jadi layan saja soalan-soalan duniawi ini. kerana prinsip hendak jaga hubungan dan hati. takut-takut bekalan pahala kurang nanti.


kedua. buatlah apa saja. yang penting. kita tidak mengemis. halal. berkat. itu yang penting. bukan hendak aku lulusan ini. dan harusnya begini-begini jadinya. sedangkan, ini hidup aku. jalan yang aku pilih. bukan orang lain. kenapa hendak tentukan kamu harus begini begini dan begitu.

ketiga, hidup. adalah kuliah yang sebenar. tidak bermuka-muka. pelajaran yang asli. yang penting berani meneroka yang aku mahu. kalau berani cuba. kalau tidak mahu jauhkan. kumpul kekuatan dahulu bila yakin baru beradu dengan ilmu, mental dan rohani yang ada. kata kunci disini adalah meneroka dengan kehendak sendiri, bukan paksa-paksa.

keempat, sederhana. itu yang penting.


kelima, habis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.